Karin SPO Utrecht

Een zakboek voor het begeleiden van startende leraren en zij-instromers

Schoolopleider Karin Wessel begeleidt al jaren startende leerkrachten en zij-instromers bij SPO Utrecht. Daarnaast heeft ze zich ook theoretisch verdiept en onderzoek gedaan naar waar een goede begeleiding van startende leerkrachten aan moet voldoen. Al haar kennis heeft ze nu gebundeld in een boek: Het zakboek voor het begeleiden van startende leraren en zij-instromers. Hiermee hoopt ze andere schoolopleiders handvatten te bieden om hun functie goed uit te oefenen.

Van leerkracht naar schoolopleider

Bijna 30 jaar geleden begon Karin haar carrière binnen SPO Utrecht als leerkracht. In 2006 kwam ze op OBS Vleuterweide terecht. Door haar ruimere ervaring kwamen collega’s al snel naar haar toe voor advies. Karin: “Vleuterweide was een groeischool, wat inhield dat er veel startende leerkrachten op deze school kwamen werken. Het helpen van deze collega’s gaf me veel voldoening. SPO Utrecht bood me de kans om die vaardigheid verder te ontwikkelen door een incompany opleiding tot schoolopleiders te volgen. Zij hadden toen al de visie om starters in het onderwijs goed te begeleiden.”

Routekaart voor starters

Inmiddels heeft Karin al honderden starters en zij-instromers begeleid. Karin: “Na verloop van tijd merkte ik dat er veel overeenkomsten waren in de uitdagingen van starters. Dat bracht me op het idee om deze uit te tekenen zodat ik starters op voorhand kon vertellen waar ze tegenaan zouden gaan lopen.” Dit werd uiteindelijk de routekaart en de daar bijhorende digitale omgeving. Een handige tool voor begeleiders van startende leerkrachten. Al snel werd het duidelijk dat het complete verhaal groter was en ontstond het idee om een boek te schrijven.

Hoe begeleid je startende leerkrachten en zij-instromers?

Er is al veel geschreven over het belang van begeleiden van startende leerkrachten en zij-instromers. Ook uit recent onderzoek van ResearchNed bleek dat er nog steeds starters het onderwijs verlaten door te weinig begeleiding. Maar hoe begeleid je starters? Daar is nog weinig over bekend. Met het boek wil Karin haar ervaringen graag delen en handvatten bieden aan schoolopleiders zodat leerkrachten die voor dit vak kiezen, in het onderwijs zullen blijven. “Voor veel starters is de inductieperiode een moeilijk begin.” Aldus Karin. “Ons beroep is zo opgebouwd dat het niet uitmaakt of je net start of al 20 jaar werkzaam bent als leerkracht, je taken en verantwoordelijkheden blijven hetzelfde. Dat maakt het een complex beroep. Door de juiste begeleiding te bieden, geef je starters de ruimte en het vertrouwen om te groeien.”

Velon congres

18 maart verschijnt ‘Het zakboek voor het begeleiden van startende leraren en zij-instromers’, een praktisch handboek gebaseerd op de zes elementen van de routekaart. Tegelijkertijd vindt ook het Velon congres plaats waar Karin een workshop zal geven over de begeleiding van startende leerkrachten. Velon is een vereniging van, voor en door lerarenopleiders. SPO Utrecht is één van de organisaties die nauw betrokken is bij het organiseren van het jaarlijkse congres dat op 18 en 19 maart plaatsvindt. Meer dan 1000 schoolopleiders zullen hierbij aanwezig zijn!

Samen leren groeien

Ruim 60 bevlogen schoolopleiders binnen SPO Utrecht zetten zich in voor de begeleiding van collega’s in opleiding, (startende) leerkrachten en zij-instromers. We geloven in de kracht van leren en ontwikkeling. Dat geldt voor onze leerlingen maar ook voor onze collega’s. De incompany opleiding voor schoolopleiders biedt collega’s die deze stap willen zetten, de kans om zich op professionele wijze te ontwikkelen. Daarnaast stimuleren we de uitwisseling van kennis en ervaringen binnen het netwerk voor schoolopleiders. Onder begeleiding van Karin Wessel en Gitte Gijsbers komen de schoolopleiders meerdere keren per jaar samen om te leren van elkaar. Zo benutten we de kracht van de individuele mensen en scholen.

Geplaatst in Nieuws.