Van ministerie naar school: ocw bezoekt Het Zand

Leendert Kieviet, communicatieadviseur bij de directie po, brengt zijn werkdagen normaal gesproken door met beleidsambtenaren op het ministerie van ocw in Den Haag. Met hen overlegt hij hoe en wanneer onderwijsbeleid wordt gecommuniceerd.

Kantoor

Maar vandaag trekt hij de hele dag op met Antoinette Crawfurd-Smit, directeur van obs Het Zand in Leidsche Rijn. Om 8 uur vanmorgen was Leendert er al. ,,Het is leuk om te zien hoe onderwijsbeleid in een school landt, want ik zit gewoonlijk de hele dag op kantoor,’’ vertelt Leendert.

Plezier

Twee jaar geleden bedachten de directies po en vo van het ministerie dat het goed zou zijn als Haagse onderwijsambtenaren ook op scholen komen. Zodat ze konden ervaren hoe hun beleid in de praktijk uitwerkt. De Dag van de Leraar, op 5 oktober, biedt de hiervoor gelegenheid. Vorig jaar ging ’t niet door wegens corona, maar nu weer wel, tot groot plezier van Leendert Kieviet.

Animo

,,Dit is een initiatief van de directie, maar ik heb me helemaal vrijwillig aangemeld,’’ lacht hij. ,,Bij de directie po en vo werken ongeveer 200 tot 300 mensen, ik denk dat vandaag wel zo’n 150 collega’s hun werkdag op een school ergens in Nederland doorbrengen. Op andere afdelingen van ocw, zoals financiën, is de animo wat minder. Zou trouwens best goed zijn als ook die collega’s zien hoe onderwijsgeld wordt besteed.’’

10-14 onderwijs

,,Ikzelf vind het interessant om te zien hoe bijvoorbeeld het geld uit NP-Onderwijs wordt ingezet, welke ondersteuning wordt gekozen. En samen met Antoinette bezoek ik vandaag Academie 10. Ik ken het ‘10 tot 14 onderwijs’ maar een klein beetje, als een idee, een pilot. Het is leuk om nu de praktijk te ervaren.’’

Antoinette Crawfurd-Smit maakt graag haar agenda leeg om Leendert haar schoolpraktijk te tonen. ,,Ik heb nu de kans om beleid te verbinden met de uitvoering.’’

Vroege selectie

Ze vertelt Leendert dat vanaf het begin van 10-14 onderwijs op Academie 10 alle 10-jarigen worden toegelaten, ongeacht hun niveau. Het idee heerste toen, dat minstens vmbo-t niveau was vereist. ,,Maar dan ben je alsnog bezig met vroege selectie. Van de tien kinderen die toen zijn ingestroomd met vmbo-kader, zijn er nu, drie jaar later, slechts twee uitgestroomd. Allen functioneren prima op t-niveau.’’

Differentiatie

,,Leerlingen van groep 7-8 beginnen op Academie 10 bij de Junioren. Daarna stromen ze door naar de onderbouw van Academie 10. De visie hierbij is, deze leerlingen ongeacht hun niveau, drie jaar bij elkaar te houden en ze een breed aanbod te bieden. Aan de achterkant is er differentiatie, want de leerkracht weet precies welk niveau een kind heeft en hoe je het maximale uit een kind kan halen. We werken hier met een leerlijn per kind. Dat moeten we in het primair onderwijs ook doen.’’

Obs Het Zand

Ook op obs Het Zand wordt stap voor stap op dezelfde manier gewerkt: vanuit doelen en met individuele leerlijnen, vertelt Antoinette aan Leendert. ,,Onze leerlingen stromen verschillend uit, van vmbo-basisniveau tot gymnasium. Rekensommen die een uitdaging zijn voor een havokind zijn gewoon frustrerend als je nog rekent op het niveau van vmbo-basis bent. In de praktijk betekende het dat in we in groep 8 les gaven op het niveau van groep 6,7,8.’’

,,Vanuit het team ontstond een behoefte om te gaan werken vanuit doelen, niet meer de lesmethode leidend te laten zijn. En hiermee zijn we dit jaar begonnen, met rekenen, in de bovenbouw. Bij de kleuters werken we natuurlijk altijd al zo, dat groeit naar elkaar toe.’’ Ze benadrukt tegenover Leendert: ,,Om zo te kunnen werken hebben leerkrachten echt veel meer ontwikkeltijd nodig dan nu voor po beschikbaar is.’’

Lees ook de reactie van Leendert op twitter

Geplaatst in Nieuws.