Medewerkers van de Stadsschouwburg Utrecht werken vrijwillig op SPO-scholen, sinds de schouwburg wegens corona gesloten is. Deze maatschappelijke samenwerking is een initiatief van schouwburgdirecteur Lucia Claus.
De waarde van deze kleinschalige extra hulp op school is groot en verrassend. Lucia Claus: ,,Ik ben echt enthousiast. Gisteren zag ik ineens horecamedewerker Adam Thomassen een groep blije kinderen van ‘zijn school’ rondleiden. Heel hartverwarmend.’’
Genieten
John Jansen, directeur van obs De Koekoek: ,,Het is heel fijn om een markant persoon als Adam op onze werkvloer te hebben. Hij ondersteunt de conciërge en geeft bijvoorbeeld instrumentale muziekles tijdens de tussenschoolse opvang. Adam speelt ook gitaar met kleuters. Die genieten daar enorm van!’’
Extra handen
De scholen zijn blij met deze tijdelijke extra handen in de klas. Arien Hartog van SPO Utrecht: ,,Schoolleiders en leerkrachten staan sinds de corona-uitbraak onder druk. Eerst de schoolsluiting, leren online lesgeven, weer een sluiting, de afstandsmaatregelen, werken in cohorten: de normale organisatie staat op zijn kop en vanuit de samenleving klinken vragen over achterstanden. Dus ja, er is ruimte voor hulp en steun.’’
Avontuur
Zeven schouwburgcollega’s meldden zich na de oproep van Lucia Claus, om vrijwillig ‘het avontuur aan te gaan’ op een basisschool. Lucia Claus: ,,Ik ben me ervan bewust dat we als schouwburg werken met gemeenschapsgeld. Het is goed om dat terug te laten komen in de samenleving. Onze collega’s van bijvoorbeeld programmering, P&O, marketing & communicatie hebben het heel erg druk, maar voor andere collega’s is er nu weinig of geen werk in de schouwburg. We willen hen graag perspectief bieden en in het onderwijs zijn veel handen nodig. Andere collega’s helpen in de zorg, op eigen initiatief. Het is een tijdelijke detachering, ze komen gewoon terug als we weer open gaan.’’
Geertje Hendriks (27) sluipt tussen de kinderen door van groep 2 op obs Overvecht locatie Spoorzicht. Die kleuters staan doodstil, met vrolijke spanning in hun gezicht. ,,Piep, piep, piep,’’ roept Geertje. Geen reactie, geen beweging. Een jongen wiebelt. ,,Af!’’ Lachend loopt hij naar zijn stoel. De muziek gaat weer aan, de kleuters dansen verder.
Kaartverkoop
Geertje werkt 20 uur per week bij de kaartverkoop in de Stadsschouwburg Utrecht, maar nu is ze op woensdagen en vrijdagen te vinden op deze basisschool in Overvecht, als vrijwilliger. ,,Ik vind dit héél erg leuk! Op onze afdeling in de schouwburg is het nu rustiger dan normaal, ik word er heel blij van dat ik me nuttig kan maken met helpen op deze school.’’
,,Ik heb een achtergrond als theaterdocent in het voortgezet onderwijs, maar die baan bleek niet zo bij me te passen. Lesgeven op een basisschool is veel breder, er zit van alles in: rekenen, buitenspelen, zorgen, het is heel afwisselend, het heeft me aan het denken gezet. Ik vind het leuk om te kunnen uitproberen of de basisschool bij me past, deze kans komt voor mij helemaal op het goede moment. Misschien ga ik ooit nog wel de pabo doen.’’
Kans
OBO Spoorzicht-locatiedirecteur Mandy Bolster ziet dat wel zitten: ,,Zo’n kans als deze is voor haar fantastisch en wij hebben heel veel aan haar. Het zijn ook extra handen in de klas nu onze kleutergroepen groter worden. En ik zie dat Geertje er lol in heeft.’’ Arien Hartog: ,,Geertje maakt een toneelstuk van elk boek dat ze voorleest.’’
Lucia Claus: ,,SPO Utrecht ken ik vanuit het overleg ‘Cultuur & School Utrecht’. Het leuke is, ik wist niet dat zoveel mensen bij ons, connecties hebben met onderwijs. We hebben iemand met een pabo-diploma, medewerker Adam Thomassen heeft een conservatoriumopleiding, een andere collega voelt zich verbonden met een basisschool via de MR.’’
Schookmaakklussen
Arien Hartog (SPO Utrecht): ,,Vanuit het ministerie is geld beschikbaar gekomen om extra hulp op school te organiseren en via het UWV krijgen we ook mensen die zich aanbieden. Dus we hebben onze schooldirecteuren gevraagd wie die hulp kan gebruiken. Die scholen hebben we gekoppeld aan de zeven schouwburgmedewerkers, de lijnen zijn hier kort. Een van de vrijwilligers is gestopt vanwege het besmettingsrisico met kinderen. Een ander vond moeilijk om met de doelgroep op ‘haar’ school om te gaan. De vrijwilligers worden meest ingezet bij jonge kinderen. Ze helpen met taal en voorlezen, maar ze helpen ook met de vele door corona noodzakelijke extra schoonmaakklussen.’’
Adam Thomassen (33), die gewoonlijk achter de bar staat in de schouwburg, in de garderobe jassen aanneemt of als zaalwacht mensen naar hun stoelen begeleidt, geeft nu muziekles aan kleine groepjes kinderen op obs De Koekoek. ,,Ik heb een blauwe maandag op het conservatorium gezeten,’’ verklaart hij deze keuze. ,,En ik zie veel muzieklessen waaraan ikzelf als kind niet veel plezier zou beleven, ik vind dat je veel vrijer muziek kunt leren maken, door te dóen, zoals je leert praten door te praten.’’
Glitterbroek
De kinderen die nu bij Adam in de gymzaal muziek maken, staan te popelen om te beginnen. Meteen als ze binnenkomen pingelen ze op de elektrische piano, pakken ze de basgitaar, microfoons en gaan ze los. ,,Zingen we niet vals?’’ informeren de meiden dan. Vol overgave gebruiken ze dit half uur met een even enthousiaste meester Adam, die er trouwens prachtig uitziet in een knalrode glitterbroek.
Zou Adam niet van baan willen ruilen, de schouwburg voor de basisschool? ,,Ik vind dit heel leuk als project, zo kan ik mijn enthousiasme overbrengen op de kinderen, ik doe het met ontzettend veel plezier, maar als het mijn baan zou zijn… nee, dan raak ik snel verveeld.’’