Melle van Tricht (35) is de nieuwe directeur van zowel de Kees Valkensteinschool als van obs Haarzicht. De eerste basisschool heeft een lange geschiedenis in het dorp Vleuten, de andere bestaat pas sinds augustus: een groeischool in een Vleutense nieuwbouwwijk. ,,Twee verschillende scholen in heel verschillende fasen van ontwikkeling.’’
Precies wat hij zocht. ,,Hier is ruimte om echt te bouwen, om te pionieren.’’
Laterna Magica
Melle van Tricht heeft de afgelopen twaalf jaar gewerkt op integraal kindcentrum Laterna Magica in Amsterdam. Hij begon er als jonge leerkracht met de allereerste twaalf leerlingen, de laatste jaren was hij er unitleider: ,,Units zijn een soort minischooltjes van ongeveer 120 kinderen. Mijn team telde tien, vijftien mensen, zowel leerkrachten als pedagogisch medewerkers.’’
Energie van bouwen en pionieren
,,De directeur van mijn allereerste basisschool in Almere, begon Laterna Magica. Die energie daar, de energie van pionieren en bouwen, trok me enorm. Ik ging met haar mee. Ik was fris en fruitig, net van de pabo en de sfeer was daar ‘we gaan het wel bedenken’.”
,,Juist dat trekt me hier ook in deze baan, hier is nog zoveel mogelijk! Zo’n vijf jaar geleden ontstond een soort onrust bij mij, het gaat in je werk altijd heel erg over leren en groeien, maar je blijft toch binnen dezelfde organisatie. Ik ben toen de schoolleidersopleiding gaan doen.’’
Bewuste keuze voor SPO Utrecht
,,Ik koos voor deze scholen en koos ook bewust voor SPO Utrecht, omdat het onderwijs openbaar is en het bestuur wat groter is. SPO Utrecht biedt opvallend veel mogelijkheden voor netwerken en samenwerken. Er is ruimte om te ontwikkelen.’’
Onderwijs is echt de stiel van Melle van Tricht. In 6-vwo werd hij nog uitgelachen om zijn keuze voor de pabo, vertelt hij. ,,Maar ik vind onderwijs, en hoe je leert, gewoon een heel interessant proces. Al tijdens de pabo werkte ik daarom als onderwijsassistent. Halverwege de pabo ben ik onderwijskunde gaan studeren, om de wetenschappelijke kant, maar dat heb ik nooit afgemaakt. Ik merkte dat het voor mij draait om werken op school. Dat heb ik altijd heel leuk gevonden.’’
,,Ik ben hier pas drie weken en mijn eerste ervaring is ‘warm en welkom’, zowel op schoolniveau als op bestuursniveau. Er is vertrouwen en ondersteuning, het voelt heel prettig.’’