Op obs Tuindorp is het werkplezier groot

Obs Tuindorp ontving al twee keer op rij het predicaat Klassewerkplek. Daar kwam recent de oorkonde voor ‘de beste werkplek voor academische leerkrachten’ bij.

,,Sinds twee jaar doen we mee aan ‘Klassewerkplek’, een organisatie die het werkplezier van je team onderzoekt. De scholen die hoog scoren op werkgeluk ontvangen het predicaat ‘Klassewerkplek’. Het spreekt me aan dat de focus bij ‘Klassewerkplek’ ligt op werkplezier, niet op werkdruk. Ik vind het belangrijk dat we laten zien hoe mooi het is om in het onderwijs te werken, om een positief geluid te laten horen.’’

,,Door mee te doen met Klassewerkplek krijg je een goed beeld van het werkgeluk van leerkrachten op jouw school, maar ook waar er nog groeimogelijkheden liggen. Op een aantal indicatoren hadden we een hoge beoordeling, maar de eerste keer hadden we bijvoorbeeld nog een lagere score voor ‘pauzeren’. Dat hebben we daarna verbeterd.’’

Klassewerkplek is ontstaan als antwoord op de hoge uitstroom van leerkrachten. Uit onderzoek blijkt, dat deze uitstroom het grootst is onder wetenschappelijk opgeleide leerkrachten.

De oorkonde die obs Tuindorp vorige week ontving, is uitgereikt aan de Klassewerkplek-school met de laagste uitstroom in academisch opgeleide leerkrachten. Dit is een initiatief van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB). Op hun verzoek screende Klassewerkplek specifiek op aspecten die voor academisch opgeleide leerkrachten belangrijk zijn, zoals onderzoek doen.

Dat obs Tuindorp nu de fijnste werkomgeving is voor academische leerkrachten, brengt Lotte Bakker een beetje in verlegenheid: ,,Het is lastig, omdat je er anderen al gauw mee tekort doet. Onderwijsassistenten, leraar ondersteuners, stagiaires, de conciërge, de administratie. Ook voor hen zijn we graag een goede werkgever. We werken in onderwijsteams waar juist de kracht zit in de diversiteit. Iedereen doet ertoe.’’

Hoe pakt obs Tuindorp het aan?

Lotte Bakker: ,,Wij werken bijvoorbeeld met flexibele rollen en taken op school. We hebben niet heel veel ‘vaste’ ambulante tijd aan collega’s gekoppeld, maar hebben eigenlijk alle uren op een hoop gegooid. Degene die graag met een onderwerp aan de slag wil, staat op. Zo houdt ieder de regie over de inhoud van haar werk. Het geeft ook ruimte aan mensen die nieuw in de school komen, om iets aan te pakken dat hun interesse heeft.’’

Wil je meer weten over klassewerkplek obs Tuindorp ? Kijk hier verder.

Geplaatst in Nieuws.