Meelopen in speciaal onderwijs op SO Fier

Er zijn zes ‘Meelopers’ bij SO Fier vandaag! Hester, Laura, Anne Marjon, Marianna, Wieke en Esther maken gebruik van deze kans om een schooldag ‘live’ mee te maken. In tweetallen bezoeken ze drie verschillende groepen.

Meeloopdagen

SPO-scholen doen deze week mee met de Utrechtse Meeloopdagen. In totaal zo’n 140  herintreders, pas-afgestudeerden en potentiële zij-instromers, hebben ervaren hoe het is om (weer) les te geven in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs.

Op deze SPO-school voor speciaal onderwijs, SO Fier, draait alles om het kind. De leerlingen stellen intensieve vragen op het gebied van gedrag. Wat zie je hiervan in de praktijk?

Groep 8, aardrijkskundeles

Rust en duidelijkheid

In groep 8 van Birgit Benscheidt heerst rust en duidelijkheid en een warme sfeer. Haar aardrijkskundeles begint met een duidelijk doel: leren wat een rijke en wat een arme wereldstad is. Het is gewoon de lesstof van elke groep 8. Maar Birgit geeft haar leerlingen wel héél veel complimentjes. Ze zegt tegen een meisje: ,,Weet je nog dat we hebben afgesproken dat je aandacht moet geven aan beter leren samenwerken? Dat gaat nu heel goed!’’ Ze zegt: ,,Ik zie dat Damian in vorm is, hij is nú al aan het werk, goed hoor!’’ En: ,,Fijn dat iedereen zo goed meeleest, dat is belangrijk.’’

Laura (links) en Hester (rechts) kijken mee in groep 8

Petje af!

Hester, werkzaam in de Flexpool van SPO Utrecht, is na afloop diep onder de indruk van de les van Birgit. ,,Petje af! Dit is wat klassenmanagement betreft, echt top! Ik sla gewoon helemaal aan, voel me hier als een vis in het water.’’ Laura, werkzaam in de PRO-pool, constateert na het lesbezoek: ,,Over dit onderwijs is zó goed nagedacht, dat merk je aan alles.’’ Marianna, ook werkzaam in de PRO-pool: ,,Vooral de structuur valt me op. Alles is erg duidelijk en je ziet dat iedereen daar wel bij vaart.’’

Gezellig in de groep

Tijdens het nagesprek met interim-directeur Manet Verweij, blijkt hoe deze zes bezoekende leraren onder de indruk zijn van de kwaliteit van de school. Wieke, zij werkt voor een detacheringbureau, heeft nog nooit ‘in het speciaal onderwijs gestaan’ en is daarom blij met deze Meeloopdag. Eerder nam ze een kijkje op een vergelijkbare SO-school in Rotterdam. ,,Ik had verwacht dat de sfeer veel strakker en zakelijker zou zijn, net als in Rotterdam. Maar het is gezellig in de groep, meer zoals een gewone basisschool, dat is leuk om te zien.’’

Nagesprek met de directie

Flexibiliteit

Directeur Manet Verwey: ,,We willen dat kinderen voelen: hier zijn we gewoon, een school. Onze focus ligt op gedrag, want dat is waarom kinderen op SO Fier zitten. En dat vereist veel flexibiliteit van een leerkracht, heb je dat ook gezien?’’

Stille vingers

Groep 4 van Yvette Vernooij breidt de woordenschat uit met een spel. Eén kind krijgt een kaartje met een woord en mag alles erover vertellen, zonder het woord zelf te noemen: dat moet de klas raden. ,,Je mag de beurt geven aan een kindje dat een ‘stille vinger’ opsteekt.’’ Veel kinderen roepen natuurlijk enthousiast hun woord door de klas, maar: ‘alleen de stille vingers krijgen een beurt’. En dat werkt.

Conflict

Als daarna alle tien kinderen verder mogen werken aan hun papieren huis met gekleurde ramen, verscheurt een van hen subiet zijn huisje: hij wil het niet afmaken. Yvette brengt hem naar groep 3. ,,Nee, dat is geen straf,’’ legt ze uit aan een ander. ,,Daar kan hij helpen.’’ Een snel ontstaan conflict tussen twee jongens zoekt Yvette Vernooij meteen helemaal uit: ‘Ben je eerlijk? Want hij gooit niet zomaar. Heb je iets onaardigs gezegd?’ En in de tussentijd knutselen de andere jongens rustig door, met gekleurd papier. Als de timer gaat, weten ze dat ze moeten opruimen. Kinderen van groep 7 komen binnen en wachten rustig: zij gaan straks lezen met de leerlingen van groep 4.

Begeleiding leraar

De bezoekende leraren willen van alles weten. ,,Heb je geen specifieke scholing nodig om hier te kunnen werken?’’ vraagt Hester. Interim-directeur Manet Verwey: ,,We hebben twee schoolopleiders en iedere nieuwe leerkracht krijgt een interne coach. De begeleiding is heel intensief. Je coach gaat zelfs met je mee naar buiten en geeft coaching on the job, ze fluistert je bijvoorbeeld zachtjes in ‘ik zou nu de groene stoel inzetten’. Je krijgt een maatje, een collega uit dezelfde bouw, aan wie je alle praktische vragen hun stellen. We hebben geregeld een ‘KOOK’: dan koken we op school en dat is tegelijk een intervisie, een uitwisseling.’’

We doen het samen

,,Uitgangspunt is: op deze school doen we het samen, je kunt het niet alleen. Vanmorgen bij binnenkomst ging een jongetje helemaal los, en dan zie je er meteen drie volwassenen omheen die kunnen helpen. Ons doel is: als het goed is voor het kind, doen we het zo. Alles hier, is in het belang van het kind. We zeggen vaak: ‘superknap dat jij dat kunt’. En: er is altijd weer een nieuwe kans.’’

Belangstelling?

Heb je belangstelling om te werken op SO Fier? Neem dan contact op met directie.sofier@spoutrecht.nl

Marianna, Hester, Anne Marjon, Laura, Wieke en Esther (niet zichtbaar op deze foto) hebben alle zes hun onderwijsbevoegdheid. Helemaal rechts: interim-directeur Manet Verwey.

Geplaatst in Nieuws.