Lezen, rekenen, burgerschap, ict: PO-conferentie gaat over de basis

De inzichten in deze kwaliteitswaaier zijn niet nieuw, de vorm wel, waarschuwt Mirjam Snel, zwaaiend met de net gepubliceerde waaier. Ze is docent/onderzoeker leesonderwijs aan de Hogeschool Utrecht-pabo. De waaier bevat de pijlers waarop effectief leesonderwijs is gebaseerd. ,,Wél nieuw is dat dit is uitgesplitst naar functie. We moeten het echt met zijn allen doen: leerkracht, leesspecialist, directeur en bestuur. Ieder heeft zijn rol. Samenwerken is zó belangrijk.’’

Die samenwerking past bij de Utrechtse PO-conferentie op 1 februari 2023. Hier worden actuele inzichten gedeeld door onderwijsonderzoekers, lerarenopleiders en leraren, allemaal werkzaam in de regio Utrecht. Ook studenten zijn welkom. Als medewerker van SPO Utrecht kun je elk jaar gratis deelnemen.

De editie 2023 heeft als titel ‘Terug naar de basis?’ en telt vier sessies over lezen, rekenen, burgerschap en ict. IB’er en leerkracht groep 4 Eline Klaassen van de Maaspleinschool is, samen met onderzoeker Mirjam Snel, verantwoordelijk voor de sessie over begrijpend lezen. Collega’s van verschillende scholen van SPO Utrecht vormden trouwens een flink deel van de deelnemers: Monic van De Koekoek, Florien van Vleuterweide, Annemiek van De Kleine Dichter, Marja van De Cirkel, Hilde van Pieterskerkhof, Ronald, Saskia, Evelien,… en vele anderen.

Ook Anje-Margreet Woltjer van het college van bestuur van SPO Utrecht zit in de zaal. Ze is enthousiast. ,,Het mooie van deze Utrechtse PO-conferenties is dat ze het onderzoek en de praktijk van het onderwijs met elkaar verbinden. Dat werkt en dat leeft! Goed om te zien dat er zoveel deelnemers zijn. De PO-conferentie zelf, is trouwens ook het resultaat van goede samenwerking tussen de Utrechtse schoolbesturen, de lerarenopleidingen en de kennisinstituten in de stad.’’

In de kwaliteitswaaier effectief lezen ziet Anje-Margreet terug waar ze als bestuurder van SPO Utrecht voor staat: ,,We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor goed onderwijs, voor alles wat in school gebeurt. Mooi dat deze nieuwe kwaliteitswaaier anticipeert op die verschillende functies en onze onderlinge samenwerking.’’

Iedere deelnemer pikt iets op van zo’n conferentie, blijkt als na afloop wordt gevraagd waarmee ze op school aan de slag willen. Voor Florien is de kwaliteitswaaier bijvoorbeeld ‘een mooie checklist’ waar Vleuterweide staat in de ontwikkeling van leesonderwijs. Haar collega was bij de ict-sessie en doet nu een moord voor een beebot. Voor Hilde zijn de basisstappen die kleuters (moeten) zetten voor rekenen, een regelrechte eye-opener.

Eline Klaassen geniet ervan haar ervaringen met begrijpend leesonderwijs op de Maaspleinschool, te delen met tientallen collega’s van andere scholen en besturen. Zij is met haar praktijkverhaal degene die na afloop veel vragen krijgt. Hoe vind je geschikte teksten? Hoe controleer je of kinderen de tekst begrijpen? Hoe betrek je ouders?

Eline vertelt met plezier over de voorleesinloop het Maasplein, waar ouders kinderen in verschillende talen voorlezen en Marjan durft wel antwoord te geven op de vraag hoe je leesplezier onder collega’s het beste stimuleert. ,,Alle leerkrachten móeten gewoon (kinder)boeken lezen. Verplicht. Van groep 1 tot en met groep 8. Als professional. Want kwaliteit, lever je samen.’’

Geplaatst in Nieuws.