SPO-leraren praten met wethouder over lerarentekort

Bij SPO Utrecht gebruiken de meeste scholen de tweedaagse onderwijsstaking om samen te praten over het lerarentekort. Twee teams krijgen tijdens deze gesprekken gezelschap van de Utrechtse wethouder van onderwijs, Anke Klein: obs Het Zand en obs Waterrijk, beide in Leidsche Rijn. Op andere scholen luisteren vandaag SPO-bestuursleden en kaderleden mee.

 Open gesprek met wethouder onderwijs op obs Waterrijk

Op obs Waterrijk heeft directeur Kirsten Lammers het team in drie groepen verdeeld, elke groep zoekt een oplossing voor een realistisch (maar nog wel fictief) probleem. Zoals deze situatie: de vacature voor een full-time groepsleerkracht blijft een heel schooljaar lang onvervuld. Of deze: Er heerst griep, een week lang zitten vijf (!) collega’s ziek thuis en er zijn géén invallers meer…

Hoe los je zoiets op? In het half uur dat Anke Klein bij dit gesprek aanwezig is, wordt de sfeer steeds meer open en ontspannen. De wethouder luistert en praat actief mee. Zij is nieuwsgierig en de leraren stellen haar gerichte vragen. Zo ontstaan er nieuwe inzichten en een zekere vertrouwdheid. Anke Klein vertelt dat haar beide ouders in het onderwijs werkten en deelt haar persoonlijke ervaringen en ook die van vriendinnen met kinderen op school.

Het is bijzonder dat ze zo de tijd neemt om inhoudelijk met de leraren zelf te praten over een specifiek onderwerp. Na afloop zegt ze: ,,Wat ik hoorde van de leraren op Het Zand en obs Waterrijk is heel herkenbaar. Wij praten samen met de schoolbesturen en de opleidingen in Utrecht al langer over oplossingen. Die brede samenwerking in Utrecht is bijzonder en nodig: ik hoop dat het ons op deze manier samen lukt om die schrikbarende cijfers van het lerarentekort de komende jaren, in Utrecht niet te laten gebeuren.’’

Het verzoek dat ze de teams meegeeft: ,,Nu praten en nadenken over het omgaan met acute problemen door het lerarentekort, helpt om structurele oplossingen te vinden voor de langere termijn. Laat ons jullie ideeën hierover weten via SPO Utrecht.’’

Bekijk het filmpje dat Anke Klein over haar bezoek aan onze scholen op haar twitteraccount plaatste.

Als de wethouder is vertrokken, blikken de leraren van Waterrijk terug. ,,Ze is nieuwsgierig naar onze mening, ik vind haar heel betrokken,’’ zegt Veronique. Gert-Jan vond het een vruchtbaar gesprek: ,,Ze geeft nét andere input, dat is verhelderend, we hebben wel wat aan haar bezoek.’’

Veronique: ,,Ze laat je goed nadenken.’’ Gert-Jan: ,,Ze vraagt ook hoe de ouders het lerarentekort ervaren, goed dat ze daar de aandacht op vestigde.’’ Emily: ,,Ja, je mag volgens haar laten weten dat het lerarentekort een probleem is, dat ook uitdragen naar buiten en naar de ouders.’’

Kennis over lerarentekort maakt leraren sterker op obs Het Zand

Het team op obs Het Zand koos een andere aanpak. Directeur Antoinette Crawfurd-Smit: ,,Wij zijn vanmorgen begonnen met een ‘escaperoom’ over het lerarentekort, de situaties waarin de leraren terecht kwamen werden steeds moeilijker. Zo voelen en ervaren ze wat het lerarentekort met ze doet. Daarna gaf ik informatie: dit zijn de cijfers, zo zit het in elkaar, dit staat ons te wachten. Nuttig, en deze kennis maakt leraren ook sterker in discussies die ze privé voeren.’’

De onderwijswethouder was op Het Zand bij een gesprek over het effect dat het lerarentekort heeft op de mensen. Van leraren wordt straks bijvoorbeeld grote flexibiliteit gevraagd, maar niet iedereen voelt zich daar prettig bij.

Straks praat het team verder, over de situatie op school in 2020. Vanaf maart staat er een (nu nog) onvervulde vacature open. Volgend schooljaar begint mogelijk met een tekort van 2,5 fte. En morgen buigt het team zich over een passende concrete aanpak voor deze situatie: hoe zetten we het extra (werkdruk)geld zo goed mogelijk in, nu we dit weten? Hoe kunnen we dingen anders organiseren?

Enthousiasme en creatieve oplossingen op obs Tuindorp

SPO-bestuurder Thea Meijer bezocht ’s middags obs Tuindorp. In groepen had het team nagedacht over de wijze waarop zij het onderwijs anders kunnen inrichten, zodat ze flexibeler zijn met de inzet van personeel.

Adjunct-directeur Lotte Bakker: ,,Hoe kun je dingen anders organiseren met minder leerkrachten en kwaliteit behouden? Het was echt ontzettend leuk. Bij de presentaties zagen we heel veel overlap tussen de groepen, mooi, we zitten op dezelfde lijn en delen een visie.’’

Thea Meijer: ,,Hier is met veel enthousiasme en creativiteit gewerkt aan nieuwe vormen van onderwijs, waarbij gebruik van talenten, werkplezier en samenwerking in alle groepen centraal stond. Obs Tuindorp gaat een bruisende toekomst tegemoet!’’

Bekijk het animatiefilmpje van een van de presentaties op obs Tuindorp.

Geplaatst in Nieuws.