Iedereen wordt blij van eerste grote IB-dag

Vrijwel alle intern begeleiders van alle 38 scholen van SPO Utrecht waren gisteren voor het eerst een hele dag bijeen in Fort aan de Klop. Deze allereerste IB-dag was met 55 intern begeleiders een groot succes, vertelt Evelien van Lunteren, adviseur onderwijskwaliteit bij SPO Utrecht.

Evelien: ,,De doelstellingen zijn gehaald. Deze dag was echt een wens uit ons netwerk voor intern begeleiders. Zij wilden meer tijd om elkaar te leren kennen en om dieper in te kunnen gaan op onderwerpen. Dat is gelukt. Iedereen wil nóg een keer zo’n grote IB-dag.’’

Gewoonlijk komt het IB-netwerk vijf keer per jaar bijeen op Ortelius, steeds voor een ochtendsessie van twee uur. De inhoud is nuttig, iedereen is druk, het programma efficiënt, dus ieder zoekt al snel een bekende collega op om naast te zitten.

Monic Wendel, intern begeleider op De Koekoek: ,,Voor veel mensen betekent zo’n netwerkbijeenkomst meestal ‘zitten en ontvangen’. Bij deze IB-dag was het ‘activeren en vormgeven’. Want wel 21 intern begeleiders hebben meegewerkt! We creëerden samen ruimte en tijd voor verdieping en voor kennismaking, enkele specialisten in meertaligheid boden workshops aan.’’

Hilde Langebeeke (ib-er op Pieterskerkhof): ,,De IB-dag was hartstikke leuk! Dat is de grote meerwaarde van ons SPO Utrecht netwerk: we kunnen elkaar om informatie vragen. We beschikken samen zoveel over zoveel kennis en vaardigheden… Je bent altijd geneigd om zelf het wiel uit te vinden. Nu we meer mensen kennen in ons netwerk, zullen we vaker die samenwerking opzoeken.’’ Dus Hilde organiseerde met een collega aan het eind van de dag een pubquiz en Monic eerder een allerlei-persoonlijke-vragen-kennismakingsronde.

Monic: ,,We hebben een online smoelenboek en het is de bedoeling dat je elkaar op expertise kunt vinden binnen SPO Utrecht, maar in de praktijk zoek je toch altijd, als je vragen hebt, de mensen op die je kent. Het programma van deze IB-dag was informeel en afwisselend, en zo raak je inderdaad met andere collega’s in gesprek.’’

Hilde stak veel op van haar collega’s van International School Utrecht. ,,Een heel concreet idee neem ik mee naar mijn eigen school. Ze maken op ISU, waar alle kinderen meertalig zijn, een ‘paspoort’ waarin staat welke talen je spreekt, hoe vaak en waar. Engels op school, thuis Frans en op straat Nederlands. Zo’n paspoort geeft het kind (en de leraar) inzicht: in die taal ben ik beter, in die taal kan ik makkelijker woorden vinden. Dat vond ik mooi.’’

Evelien besluit: ,,Deze dag was bijzonder geslaagd. Iedereen ging enthousiast en blij naar huis. Mooi dat dit zo goed aansluit bij ons koersplan. We willen immers meer samenwerken en beter weten waarmee ieder bezig is. Ik ben blij dit gelukt is, we kijken er met veel plezier op terug.’

Geplaatst in Nieuws.