Tientallen leraren komen om 16.00 uur samen in de grote zaal op Ortelius, het bureau van SPO Utrecht. De meesten hebben er een werkdag voor de klas opzitten. Kopje thee, koffie, een paaseitje… ze zoeken een plekje en maken een praatje.
Gediplomeerd, niet heel ervaren
‘Starters’ worden deze leraren de eerste drie jaar van hun loopbaan genoemd: gediplomeerd, maar nog niet heel ervaren. Daarom krijgen zij bij SPO Utrecht structureel begeleiding: begeleiding op maat op school, scholing in de school, geregeld themabijeenkomsten en drie keer per jaar bovenschoolse intervisie. Vandaag is de tweede intervisie-bijeenkomst.
Gitte Gijsbers van HR: ,,We vragen ze vooraf na te denken over wat ze zouden willen bespreken. We beginnen met zijn allen samen, met een korte introductie. Dan gaan ze in groepjes uiteen. Elke intervisiegroep in een eigen besloten ruimte met een van de zes schoolopleiders van verschillende scholen die hier nu aanwezig zijn.’’
Intervisiemethodes
,,Eenmaal apart, bespreken ze een casus, geven ze elkaar advies en tips, met begeleiding van de schoolopleider. Zij werken met verschillende intervisiemethodes. Na een uur intervisie treffen we elkaar in de foyer. Dan eten we samen en kunnen ze napraten, anderen ontmoeten, netwerken. Het doel van de intervisie is tweeledig: jezelf ontwikkelen en elkaar ontmoeten.’’
Intervisie en coaching krijgen de nog niet zo ervaren leraren op hun eigen school, in hun eigen team. Maar hier, bij de bovenschoolse intervisie op Ortelius, ontmoeten ze anderen, die in dezelfde situatie zitten. Gitte: ,,Het kan prettig zijn om je casus juist met mensen te bespreken die je niet kent, een klein beetje meer afstand geeft je net wat meer ruimte en vrijheid. Kritiek geven, een huilbui, gaat misschien net wat makkelijker.’’
Niet de enige zijn
Han Posthuma is enthousiast: ,,Dit is mijn eerste jaar als leraar, vorig jaar heb ik als leraarondersteuner gewerkt, nu sta ik zelf voor de klas, via de Starterspool. Het is heel fijn om te beseffen dat je niet de enige bent die ergens tegenaan loopt. En ik vind het echt leuk om anderen te leren kennen.’’
,,Het is best pittig hoor, zo’n intervisie na een lange dag werken. Maar als je er eenmaal bent is het fijn. Ik ben nu nog steeds wel moe, maar krijg ook weer energie door op een andere manier te werken, door elkaar te helpen.’’
Open en ontspannen
De intervisiegroep die met Marian de Beurs (schoolopleider en leraar op obds Pieterskerkhof) meegaat, telt vijf jonge gediplomeerde leraren: Damian, Kelly, Brechtje, Sanna en Elien. Sommigen geven les en volgen nóg een studie. De een heeft een eigen groep op school, anderen geven les op verschillende scholen, met een (vaste) aanstelling in de Starterspool van SPO Utrecht. De deur gaat dicht, ze stellen zich voor en vertellen over hun ‘casus’: een lastige situatie, een gevoel, een probleem, dat kan van alles zijn. Al heel snel is de sfeer open en ontspannen. ,,Ik weet echt niet wat ik nog kan doen.’’ Nou, de anderen hebben gelukkig nog wel ideeën.
Schoolopleider Marian vat samen en stelt vragen die helpen de kern boven tafel te krijgen: ,,Wat zou je wíllen in je klas? Bij welk domein hoort dit?’’. De vijf leraren zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar en stellen elkaar ook veel vragen. Ze geven tips. ,,Ik herken die situatie gewoon. Dat had ik ook. De hele klas had er last van. Dus ik heb het de groep voorgelegd: wat kunnen we doen? Toen bedachten de kinderen zelf een systeem.’’ Zo’n goeie tip wordt meteen genoteerd.
Veel profijt van
Niet alleen de leraar wier casus wordt besproken komt verrijkt naar buiten, ook de anderen hebben er plezier van. Jonge leraren van de academische lerarenopleiding (alpo) zijn getraind in intervisies. ,,Wij hebben een goede opleiding achter de rug. Daar moest je elke maandag reflecteren. Ik dacht weleens pffff… alweer! Maar nu heb ik daar toch veel profijt van, het levert veel op!’’ Kelly: ,,Het fijnst vind ik dat de situaties zo herkenbaar zijn.’’
Later, bij de pizza’s en salades, worden hun ervaringen bevestigd door andere collega’s. ,,Het is fijn dat je niet de enige bent.’’ En: ,,Ik heb heel veel aan de frisse blik van anderen.’’
Eerste jaar eigen klas
Sandra Lueks: ,,Mijn eerste jaar met een eigen klas heb ik heel veel geleerd van mijn duo. We werkten een dag per week ‘dubbel’, dat was erg fijn. Nu komt er een keer per maand iemand bij me kijken tijdens het lesgeven. Goed dat SPO Utrecht deze coaching van bovenaf regelt voor beginnende leerkrachten. Het voelt verplicht en dat is prima. En deze intervisiebijeenkomsten zijn óók fijn om mensen te leren kennen.’’
Enthousiast geworden? Kijk op ‘werken bij SPO Utrecht’ voor een leuke baan!