De Werkweek van Jelle van Toledo, leerkracht op De Koekoek

De werkweek van Jelle van Tolledo

Wanneer je het klaslokaal van Jelle van Toledo binnenloopt, waan je je in een creatieve oase. Er staan allerlei muziekinstrumenten, er hangen gekleurde lichtjes en tekeningen vullen de wanden. Zijn lokaal is representatief voor wie Jelle als meester is: bevlogen, creatief en muzikaal. Zijn vele passies en energie lijken oneindig. Zijn interesse in het onderwijs kwam echter pas nadat hij al meerdere studies had afgerond. Hij kon kiezen om econoom of arts te worden maar hij verloor zijn hart uiteindelijk aan het onderwijs. “Tijdens mijn scriptie aan de London School of Economics vroeg ik me af wie er precies gelukkiger zou worden van mijn speltheoretische onderzoek”, vertelt Jelle. “Behalve mijn trotse opa kon ik niemand bedenken. Ik gaf destijds al een aantal jaren hockeytraining bij Kampong en haalde daar zo veel plezier uit dat ik me realiseerde dat werken met kinderen wellicht een zinnigere bijdrage aan de samenleving zou opleveren. Eerst wilde ik kinderarts worden maar toen ik tijdens een coschappauze een informatiebijeenkomst bijwoonde over het zij-instroomtraject, leek dit me te leuk om die kans pas later te grijpen.”

Een klas waar iedereen zich thuis voelt
Na een snuffelstage op Jenaplanschool Wittevrouwen, kwam hij zes jaar geleden op De Koekoek terecht. Daar geeft hij dit jaar drie dagen les aan groep 7/8, staat hij één dag voor groep 8 en is hij één dag in de week rekencoördinator. “Ik vind het belangrijk dat mijn klas een fijne plek is waar iedereen zichzelf kan te zijn,” vertelt Jelle met een glimlach. “Ik wil graag dat mijn leerlingen zich thuis voelen en met plezier naar school gaan.” Hij noemt een mooi voorbeeld waaruit dat blijkt: “Toen ik laatst vroeg wie er tijdens de muziekuitvoering een solo wilde zingen, staken wel 17 vingers de lucht in. Dat ze voelen dat bij ons in de klas je best doen méér dan genoeg is, maakt mij trots”.

Levenslessen in de moestuin
Naast dat er veel gezongen wordt in de klas, bezoeken ze ook regelmatig de moestuin. “Ik vertel thuis vaak verhalen over het kinderlijke enthousiasme waarmee 7/8-leerling kunnen reageren op het verschijnen van een radijs, nadat ze die eerder zelf hebben gezaaid. ‘Wajoo, check hoe groot deze is!’ hoor je dan door het Griftpark schallen. Dat vind ik fantastisch en een mooie levensles; geef iets aandacht en je krijgt er iets moois voor terug. Ik vind het bijzonder om te zien dat mijn leerlingen die levenslessen ook daadwerkelijk toepassen en zich ontwikkelen en groeien. Daarvoor sta ik voor de klas!”
Binnenkort mag hij diezelfde ontwikkeling van nog dichterbij meemaken, want in augustus wordt hij voor het eerst vader! Een mooi vooruitzicht.

Geplaatst in Nieuws.