Apollo11 en De Klimroos regiowinnaar Nationale Onderwijsprijs

,,Dit is onderwijs van de toekomst,’’ zegt de jury. ,,Deze scholen lopen ver voor de troepen uit.’’ Met dit jury-oordeel winnen Apollo 11, De Klimroos en Mavo Tien de Utrechtse ronde van de Nationale Onderwijsprijs.

Met elf andere regionale winnaars dingen ze op 25 maart 2017 mee naar de tweejaarlijkse landelijke prijs.

Annelies Meijer, directeur van De Klimroos, is trots op de leerlingen en de teams. ,,We zijn heel blij, dit voelt als een erkenning, want we werken er heel hard aan. Eigenlijk, zachtjes gezegd, vinden we deze prijs ook wel een beetje terecht. Volgens de jury is onze samenwerking tussen PO en VO uniek, we doen met elkaar veel aan onderzoekend leren en talentontwikkeling.’’

Waar gaat het precies om?

Drie Utrechtse scholen, twee basisscholen en een vmbo-tl, werken samen in onderzoekend leren en 21ste eeuws onderwijs. De afgelopen anderhalf jaar waren er zes projecten, waarin kinderen van alle drie de scholen in gemengde groepjes samenwerken aan opdrachten, op alle drie de locaties.

Het eerste project was bijvoorbeeld robotica. ,,En dan niet een kant-en-klaar-lespakket ‘bouw een robot’, maar die robot moest opdrachten uitvoeren. En de kinderen moesten er een vlog over maken en hun resultaten presenteren. Zo oefenen ze veel verschillende vaardigheden,’’ vertelt Annelies Meijer.

Marja Hamers, directeur Apollo 11: ,,Het project ontstond toen Nadia Daoudi (directeur Mavo Tien) en ik ontdekten dat we een belangrijke visie delen: het onderwijs aan kinderen tussen 10 en 14 jaar kan beter. De subsidie ‘Onderwijsimpulsen’ van de gemeente, gaf ons de kans deze samenwerking op te zetten. We hebben De Klimroos, die ook innovatief onderwijs geeft, gevraagd om mee te doen.’’

Doorlopende leerlijnen

Een van de gedachten was dat kinderen in de basisschool actief onderzoekend leren, maar dit stopt in het voortgezet onderwijs. Mavo Tien is een vrij nieuwe school (er zijn nu twee leerjaren). In de samenwerking ontstaat de zo gewenste doorlopende leerlijn van PO naar VO.

Kan deze samenwerking worden uitgebreid met andere scholen?

Marja Hamers: ,,Ik denk zeker dat het kan worden uitgebreid met andere scholen. Omdat op de basisschool kinderen zitten met verschillende leerniveaus zou dat wat mij betreft wenselijk zijn.’’

Bloemen voor Daltonschool Rijnsweerd

Het bestuur van SPO Utrecht feliciteerde de drie scholen met een grote bos bloemen. Mytylschool Ariane de Ranitz, gelegen op vijf minuten afstand van Rijnsweerd, is de winnaar in de categorie VO. Deze school voor speciaal onderwijs heeft een uitwisseling met Dalton Rijnsweerd, het Cals College en met Unic, via gezamenlijke sport – en speldagen: de Stick Togetherdagen. Vandaar de felicitaties.

,,Onze groep 6-leerlingen gaan al jaren een keer per jaar naar de mytylschool voor een gezamenlijke sportdag op het terrein daar,’’ vertelt directeur Ronald Goosen. ,,De kinderen hebben tevoren contact met elkaar en sporten dan samen. Het is goed dat onze kinderen in aanraking komen met kinderen die minder mogelijkheden hebben.’’

De prijs is voor hem een verrassing. ,,Toevallig hebben we onlangs besloten de samenwerking uit te bouwen. Een idee is bijvoorbeeld: als wij een Azië-project doen, kunnen onze leerlingen samen met de kinderen van de mytylschool Aziatisch koken. Ze hebben daar echt een superkeuken.’’

,,We zoeken altijd naar verbinding in het onderwijs en zo geef je praktisch inhoud aan die term. We gaan niet méér doen, maar door het anders te doen kun je best veel bereiken. De collega’s van de mytylschool zijn bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in onze Dalton–didactiek en in onze managementvisie. Zo kunnen we iets voor elkaar betekenen.’’

Geplaatst in Nieuws.